صفحه فرود یا Landing Page چیست؟
صفحه ورود یا Landing Page یک برگه از صفحات وبسایت شماست که به عنوان صفحه هدف در نظر گرفته میشود و کاربرانی که از طرق مختلف مانند تبلیغات ، شبکههای اجتماعی و … جذب وبسایت شده اند ، به این صفحه پرتاب میشوند.
اصولا Landing Page صفحهای است که کاربر بتواند در آن بدون هیچ گونه جستجویی محتوای مورد نظر خود را بیابد. ایجاد یک صفحه لندینگ در هر سایتی ، مانند یک شمشیر دو لبه است ، یعنی همان قدر که میتواند فروش محصولات یا خدمات وبسایت شما را به اوج برساند ، اگر درست و دقیق طراحی نشود بلعکس عمل کرده و سایت شما را به نابودی خواهد کشاند.
هدف از ایجاد صفحه فرود یا Landing Page چیست؟
الف) برندسازی با استفاده از Landing Page
ب) تبلیغات تعاملی درون وبسایتی به وسیله Landing Page
ج) افزایش ترافیک وبسایت از طریق Landing Page
د) جذب مخاطبین دائمیبا استفاده از Landing Page
ه) افزایش مشتریان و بالا بردن عدد فروش به کمک Landing Page
با صفحه فرود یا Landing Page بیشتر آشنا شوید
قاعدتا هر صفحهای از وبسایت شما میتواند لندینگ پیج شود. برای ایجاد یک صفحه فرود موفق و کاربردی لازم است دو قاعده کلی زیر را در نظر بگیرید و آنها را بصورت حرفهای به هم مرتبط کنید.
1- طراحی گرافیکی صفحه فرود
2- کیفیت و چیدمان محتوایی صفحه فرود
فرض کنید کاربری به دنبال یک محتوا در موتور جستجوی گوگل سرچ کرده و وارد وبسایت شما شود ، پس از آن که کاربر از محتوای منتشر شده را مطالعه و از آن استفاده نمود ، حال نوبت شماست که او را به صفحه فرود خود ارجاع داده و با استفاده از ترفندهای حرفهای مخاطب همیشگی خود کنید.
در صفحهی فرود ساخته شده باید دقیقا همان چیزی که کاربر به دنبال آن است را به راحتی و بدون کوچکترین مشقتی در اختیارش قرار دهید. خدمات یا محصولات خود را به صورت دقیق و ساده برای کاربران توضیح دهید و آنها را برای خرید ترغیب نمایید. از شلوغی و پر زرق و برق بودن زیاد بپرهیزید تا کاربران گیج نشده و بتوانند به راحتی با صفحه فرود شما ارتباط برقرار کنند.
معمولا سایتهایی که از نظر سئو و تکنیکهای مربوط به آن بهینه سازی شده اند ، دارای چندین Landing Page کاربردی و تنظیم شده با توجه به کلمات کلیدی شان هستند. مثلا فرض کنید یک وبسایت 6 خدمت اصلی را به کاربران ارائه میدهد و میخواهد در این شش زمینه سئوی خودش را ارتقا داده و در موتورهای جستجو جایگاه بهتری پیدا کند. برای این منظور میتواند برای هرکدام از خدماتش یک صفحه فرود دقیق و کارشناسی شده طراحی و در سایت قرار دهد تا از این طریق کاربران مختلف را جذب نماید.
آشنایی با انواع Landing Page
الف) لندینگ پیج اختصاصی: در این نوع صفحه فرود کاربران را یه ضرب به سراغ آنچه بدنبالش هستند میبرید. مثلا دانلود یک آهنگ یا فیلم خاص. ثبت نام یک آزمون و یا پر نمودن فرم استخدام و ….
ب) لندینگ پیج تعاملی: در این نوع از صفحه فرود شما ابتدا به معرفی خدمات یا محصولات خود میپردازید و باید بتوانید کاری کنید تا کاربران قانع به خرید محصولات یا استفاده از خدمات شما شوند.
نکات مهم در ایجاد Landing Page
ساخت و ایجاد یک صفحه فرود موفق کار سادهای نیست. قبل از هرچیز باید از طراحی سایت خود شروع کنید. رنگبندی و تم کلی سایت را تنظیم نمایید و پس از آن به سراغ فونتهای سایت رفته و آنها را خوانا و زیبا سازید. تیترهای خود را بازنگری کرده و در ابتدای هر تیتر از حروف بزرگ استفاده کنید. نکاتی را خدمتتان عرض میکنیم که بهتر است در طراحی صفحه فرود خود به آن توجه ویژهای داشته باشید.
نکته اول- طرح و رنگ وبسایت: در طراحی تم و قالب وبسایت نهایت دقت را انجام دهید. این رنگبندی نباید ترکیبی از یک رنگ باشد و نباید از رنگهای خیلی زیاد استفاده شود. معمولا استفاده از ترکیب دو یا سه رنگ که هم پوشانی داشته باشند توصیه میشود.
نکته دوم- رنگ متون و تیترها: رنگ متون باید طوری باشد که کاربران پس از مطالعه آنها دچار خستگی نشوند. همچنین تنوع نیز در به کارگیری در فونت و رنگ متون از قلم نیافتد. اندازه فونتها بسیار حائز اهمیت است ، تحقیقات نشان داده که سایز 12 در فونتهای معمول را اکثر افراد در سنین بین 12 تا 60 به راحتی میخوانند. انتهای خطوط را یکی کرده و همه مطالب راست چین شده باشند تا کاربران حس خوبی در خواندن محتوا داشته باشند. ضمنا تلاش کنید تا بخش مهم متون بولد شوند تا نظر کاربر را به خود جلب نمایند.
نکته سوم- عدم استفاده از محتوای کپی: در صفحه فرود به هیچ عنوان از مطالب کپی برداری شده استفاده نکنید. مطالبتان را خودتان با بیانی ساده بنویسید و نکات و موارد ضروری را برای کاربران شرح دهید.